Professori Ohto Manninen: Olisiko talvisotaa voitu jatkaa?

Aika: 17.5.2019 klo 11:45 - 13:00
Paikka: Kalasataman Kummeli -rakennus, kabinetti Harppi, Vilhonvuorenkatu 12 / Sörnäisten Rantatie 29

Maamme tarina - sadassa vuodessa maanosamme köyhimmästä kolkasta eturivin hyvinvointivaltioksi - hakee historiassa vertaistaan.  Kehitys ei kuitenkaan ole ollut itsestäänselvää. Sodat itäistä naapuriamme vastaan olisivat voineet, toisin päättyneinä, kääntää kehityksen täysin eri suuntaan.

Ensi syksynä talvisodan alkamisesta tulee kuluneeksi tasan kahdeksankymmentä vuotta. Mainilan laukauksista - myöhemmin lavastukseksi osoittautuneesta tapahtumien kulusta - alkanut sota kesti 105 päivää ja päättyi maaliskuussa 1940 Moskovan rauhansopimukseen.

Sotaa, sen tapahtumia ja taisteluitten päättymiseen johtaneen rauhansopimuksen tekemiseen liittyviä kysymyksiä on analysoitu laajalti. Tutkijoista eräs arvostetuimmista on professori Ohto Manninen.

Laajan kirjallisen tuotannon luonut filosofian tohtori on urallaan perehtynyt syvällisesti maamme historiaan. Hän on tutkinut laaja-alaisesti myös talvisotaan ja toiseen maailmansotaan liittyviä kysymyksiä.

Professori Ohto Manninen tulee Kallion Rotaryklubin vieraaksi ja pohtii vastausta kiehtovaan kysymykseen: olisiko talvisotaa voitu jatkaa.