Kehityspäällikkö Antti Karlsson:Biopankkitutkimus ja keinoälyn sovellukset

Aika: 13.9.2019 klo 11:30 - 13:00

Lääketieteellinen tutkimus on Suomessa ollut pitkään maailman huipulla. Suotuisaan ja nopeaan kehitykseen ovat vaikuttaneet monet eri tekijät.

Alan merkittävänä tahona toimivat biopankit, joitten toiminnasta tavalliset kansalaiset eivät tiedä kovinkaan paljon. Nyt on aika avata tämän pankin ovet ja astua sisään.

Miten biopankki toimii? Mitä tietoja ja näytteitä kerätään ja miten niitä hyödynnetään hoitotoiminnassa? Miten varmistutaan eettisten ja oikeudellisten näkökohtien huomioon ottamisesta? Miten toiminnassa käytetään hyväksi keinoälyä?

Auria Biopankki on Suomen ensimmäinen biopankki.  Turussa, Tyksin ja Turun yliopiston yhteydessä toimiva organisaatio on perustettu vuonna 2012.

Keväällä 2014 se sai toimiluvan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolta, Valviralta.

Auria-biopankin edustaja, kehityspäällikkö, data-analyytikko Antti Karlsson saapuu Kallion Rotaryklubin vieraaksi alustamaan yhä tärkeämmäksi kasvavan toimialan arjesta ja tulevaisuuden näkymistä.