Marko Karvinen: Miten Helsingin strategiatyö on muuttunut kymmenessä vuodessa?

Aika: 28.2.2020 klo 11:30 - 13:00
Paikka: Kalasataman Kummeli -rakennuksessa, Vilhonvuorenkatu 12 / Sörnäisten Rantatie 29

Marko Karvinen toimii tällä hetkellä strategiapäällikkönä kaupunginkansliassa. Hän on tehnyt strategiatyötä kaupungilla vuodesta 2006 lähtien, ja kaikkiaan hän on ollut kaupungilla yli 20 vuotta.

Markon peruskoulutus on suunnittelumaantieteilijä Helsingin yliopistosta.

Täydennyskoulutuksena hän on käynyt mm. Aallon Emba ja Bloombergin säätiön Harvardin yliopiston City Leadership Initiative 2018-19 valmennusohjelman, johon hän osallistui pormestari Vapaavuoren ja kansliapäällikkö Sami Sarvilinnan kanssa

Vapaa-aikana Marko lukee niin jännitystä kuin klassikkoja. Shakespearen näytelmien 2000-luvun käännökset hänsai luettua viime vuonna ja nyt on käynnissä mm. antiikin suomeksi käännetyt klassikot. Viime vuosina Marko on myös bongaillut kansallispuistoja.

Marko on aikaisemmin ollut Kallion rotaryklubin jäsen.

Alustuksessaan Marko Karvinen tarkastelee kehityskaarta, jossa Helsingissä on kolmen valtuustokauden ajan 2009-12, 2013-17, 2017-21 tehty valtuustokauden mittainen strategia. Tänä aikana strateginen ajattelu ja osaaminen ovat Karvisen tulkinnan mukaan kehittyneet koko kaupunkikonsernissa: niin viranhaltija- kuin luottamushenkilöpuolellakin.

Strategian sisällöissä on pitkänä jatkumona mm. laadukkaat hyvinvointipalvelut, segregaation ehkäisy, asuminen ja liikenne. Muuttuvia teemoja ovat olleet ICT ja digi sekä kansainvälisyys. Viimeisimpänä vaiheena strategiatyössä on ollut muutos pormestarimalliin ja toimialamalliin.